Średniej Wielkości Miasto – slow life and mess of inspiration …



Stołeczna Rada Kultury Miasta Opola. – Przeszło by?

W Warszawie za sznurki pociągają zupełnie inni ludzie, niż w Opolu. Nie dlatego inni, że ważniejsi, wcale bardziej się z nimi nie liczą. Mają takie same głowy, choć nie to samo w głowach.
Gdy patrzę na jednostki decyzyjne w Opolu, nasuwa mi się jeden wniosek – Im się nie chce, bądź im nie zależy. Nie będę podważać kompetencji, choć na usta ciśnie się „Czy oni w ogóle wiedzą jak sprawić, żeby mury stagnacji, bierności i miernie odczytywanego symbolu naszego miasta kiedykolwiek runeły?”

Oto, co robią nasi sąsiedzi:

Już wkrótce stołeczni twórcy, aktywiści i eksperci zajmujący się kulturą będą mogli w większym stopniu uczestniczyć w kształtowaniu polityki kulturalnej miasta. Rusza nabór kandydatów do Społecznej Rady Kultury, jednego z najważniejszych realizatorów warszawskiego „Programu rozwoju kultury”.

Powołanie Rady to kolejny krok w kierunku większego uspołecznienia zarządzania warszawską kulturą. Poszerzenie formuły dialogu i konsultacji Prezydent m.st. Warszawy zapowiadała już w 2010 r. Dzięki konsekwentnie prowadzonym działaniom w 2011 r. Rada m.st. Warszawy uchwaliła „Miasto kultury i obywateli. Program rozwoju kultury w Warszawie do roku 2020. Założenia”. Dokument ten nakreślił ramy i harmonogram prac, prowadzących do pełniejszej i bardziej efektywnej współpracy miasta z partnerami w zakresie kultury. Przyjęta w Programie rozwoju kultury strategia możliwie szerokiego zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron jest rozwiązaniem unikalnym w skali kraju. Prace Rady będą kontynuacją rozpoczętej współpracy, umożliwią działania bardziej skutecznie i transparentne, w większym stopniu włączą do procesu tworzenia wizji warszawskiej kultury środowiska twórców i aktywistów. Tym samym będzie to podsumowanie pierwszego etapu prac przewidzianych w Programie na 2012 r.

„Program rozwoju kultury” zakłada angażowanie zainteresowanych środowisk w proces jego realizacji, głównie za pomocą dialogu i konsultacji. Został opracowany przez specjalnie powołany do tego celu zespół, złożony z twórców, dziennikarzy i aktywistów działających w stolicy, przy wsparciu Urzędu m.st. Warszawy, następnie zaś poddany szerokim konsultacjom społecznym. Ten sam zespół ekspertów opracował koncepcję oraz ramy działania Rady – dlatego jej podstawowym zadaniem będzie opiniowanie działań wpisujących się w szeroko pojętą politykę kulturalną miasta. Działalność Rady obejmować będzie m.in. wskazywanie kierunków i priorytetów programów realizowanych w ramach „Programu rozwoju kultury”, recenzowanie już przygotowanych rozwiązań oraz opiniowanie wyników ewaluacji i monitoringu podejmowanych działań. Ponadto, członkowie Rady będą pełnić ważną funkcję związaną z upowszechnianiem świadomości kulturalnej wśród mieszkańców stolicy oraz partnerów społecznych. Dlatego jednym z głównych jej działań będzie włączanie w proces konsultacji grup społecznych oraz środowisk zainteresowanych polityką miasta w zakresie kultury. Protokoły z posiedzeń Rady są jawne – będzie je można znaleźć na stronie http://www.kulturalna.warszawa.pl. Dzięki temu wszyscy zainteresowani warszawiacy będą mogli na bieżąco zapoznawać się z miejskimi propozycjami dotyczącymi kultury.

Głównym kryterium, według którego wybierani będą na trzyletnią kadencję, (z możliwością jednej reelekcji) członkowie Rady, jest zaangażowanie w życie kulturalne stolicy, uznany dorobek artystyczny i/lub organizatorski oraz kompetencje. Zgłaszać i rekomendować kandydatów mogą zarówno osoby fizyczne, jak i prawne, a więc m.in. fundacje i stowarzyszenia. Zgłoszenie musi zawierać wypełniony formularz zgłoszeniowy, CV kandydata oraz minimum dwie rekomendacje i być czytelnie podpisane (przez zgłaszającego, kandydata oraz rekomendującego). Aplikacje można składać zarówno bezpośrednio w Biurze Kultury (ul. Niecała 2, pok. 329), jak i drogą elektroniczną, przesyłając skany podpisanych dokumentów na adres kultura@um.warszawa.pl bądź za pośrednictwem platformy http://www.konsultacje.um.warszawa.pl.

Rozważam, czy coś takiego przeszło by w Opolu. Nie w takim stylu, zaś po swojemu – koncentrując się na naszych osiągnięciach i opieracjąc na marketingu regionalnym.
Mi się wydaje, żeby nie przeszło. Gdy wchodzę na jakże nowoczesną stronę miasta, opartą o paradygmat 2.0, uderza mnie informacja o stanie jakości wody, reszta to wspomnienia o Festiwalu Piosenki Opolskiej.

To nie tak, że to miasto jest daleko w tyle. Żeby być daleko w tyle, trzeba jeszcze stanąć do wyścigu.

Autor: Justyna Poluta.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: